The Play That Goes Wrong – möt Robin Stegmar

Robin Stegmar aka Daniel och Perkins, the butler

Vi fick en stund med skådespelaren Robin Stegmar inför premiären i Malmö och nu tar han, och hela ensemblen, och flyttar in på Lorensbergsteatern i Göteborg mellan 8 november och 15 december.

Han har ett ansikte man känner väl igen; från Ica-reklam till skådespelande i TV- och filmproduktioner och scenföreställningar. Vi ville veta mer om hur han kom att dyka upp på Nöjesteatern i Malmö och The Play That Goes Wrong.
Komedin anses vara den roligaste som gjorts och spelar för utsålda hus i bl a London och New York. Veteranen Sven Melander står för den svenska översättningen samt regi.

Robin Stegmar som Perkins i ”the Play That Goes Wrong”. Foto Cesare Righetti

Berätta om vad dina roller har för sig.

Jag spelar Daniel, en skådespelare som har problem med att lära sig texter; det är hans stora motgång som skådespelare. Han skriver upp lite fuskrepliker i handen, sen är han så nervös så det blir handsvett och det han skrivit suddas ut lite och det blir inte alltid att han läser replikerna rätt. Han/jag spelar en lite äldre betjänt som jobbar i huset där mordet begås. Han är lite mer strikt egentligen men det passar inte riktigt skådespelaren Daniels sätt att skådespela men han gör ändå sitt bästa för att spela honom. Det är en väldigt rolig roll.

Vad är orsaken till att du är med i den här föreställningen?

Det var faktiskt min egen förtjänst. Jag hade hört talas om pjäsen för flera år sen och hört att den skulle vara så fantastiskt rolig. Att den var unik och speciell i sitt slag. Sen hörde jag att Julius skulle sätta upp den så jag flög till London och kollade på den och samma sekund som jag kom ut ur salongen så ringde jag och smsade till Julius och sa ”Jag MÅSTE få vara med i den här föreställningen”. Jag hade aldrig sett nåt så roligt och så nyskapande så jag bara kände att jag måste vara med. Och det gick bra till slut!

Berätta om hur det är att tajma det här.

Man vet ju inte riktigt var saker och ting ska komma! Sen ska jag spela både skådespelarens förvåning över det och rollkaraktärens förvåning över det. Det är så många lager i skådespeleriet och det kräver enorm precision för att det ska bli trovärdigt att saker och ting går fel. Vi behöver repetera väldigt mycket mer teknik än man behöver i andra sammanhang. Det är också det som är utmaningen och det som är väldigt roligt med föreställningen.

Hur är det att vara med i den här gruppen?

Det funkar hur bra som helst. Framför allt är alla väldigt ödmjuka, prestigelösa och öppna inför arbetet, Här kastar sig alla utför stupet samtidigt och hoppas att fallskärmen ska veckla ut sig. Och vi hjälper varandra så det är en ovanligt fin ensemble. Det är också det som gör att jag står här med ett stort leende för vi är alla lika rädda och lika glada inför uppgiften.

Jag lovar er, publiken, att om ni kommer hit får ni en upplevelse för livet!

Lorensbergsteatern i Göteborg, 8 november – 15 december

Foto: Cesare Righetti